POLTTOAINEEN PAINEENSÄÄDIN

kaasutinmoottoreille, joissa on sähkötoiminen bensapumppu

Hyvää ja halpaa saa vain varastamalla, mutta nyt olisi tarjolla erinomaista, omakustannushintaan!

Regulaattori kehitettiin Suomessa ja niitä valmistettiin Ruotsissa 25 kpl koesarja 90-luvulla. Enää muutama kpl jäljellä. Hinta 50€ sis. ALV
OMINAISUUKSIA:
  • Säätöalue 3-15 psi (20-100 kPa), virtaus riittää mille tahansa katumoottorille (sitä rajoittaa ainoastaan 3/8" linjan koko)
  • 3 kpl 3/8" NPT sisään/ulos -porttia (mitä tahansa näistä voi käyttää joko tulona tai lähtönä, tulpata, tai kytkeä painemitttarin)
  • 1 kpl 3/8" NPT paluulinja tankkiin (välttämätön)
  • Nopea itselukittuva säätö - käännät vain säätömutteria ruuvarilla tai kolikolla (mikä tahansa valuutta käy)
  • Luistin lisäksi ei muita liikkuvia (= kuluvia/jumittuvia) osia
  • Yksi O-rengas, ei muita tiivisteitä
  • Materiaalien puolesta sopii bensiinille, alkoholille ja metanolille
  • Ei virtausvastusta aiheuttavia neuloja eikä puhkeavia kalvoja
  • Säätää paineen koko linjassa pumpulta kaasuttimelle, joten pumppu ei joudu toimimaan jatkuvasti max rakenteellisella paineellaan, kuten perinteisillä bensareguilla
  • Voi asentaa pysty- tai vaakasuoraan
MATERIAALIT:
  • Luisti ja säätömutteri laakeripronssia
  • Runko on yksiosainen, AlSi1Mg-T6 alumiinia, ja on kemiallisesti niklattu sisältä ja ulkoa, millä on saavutettu  ylivoimainen kulumisen ja korroosion kesto (kemiallinen niklaus on moninkertaisesti kalliimpaa kuin normaali elektrolyyttinen, mutta sillä saadaan tasainen kerrosvahvuus joka paikkaan).
  • Progressiivinen säätöjousi on normaalia jousiterästä
  • O-rengas on nitriilikumia
  • Kiinnityskulma on sinkittyä terästä, ja paneelirengas alumiinia


MIHIN SEN TOIMINTA PERUSTUU ?

Bensaregulaattorien toimintaperiaate on yleensä vastaava kuin pneumaattisen paineenalennusventtiilin, eli toisiopaine vaikuttaa jousikuormitettuun kalvoon, joka puolestaan liikuttaa neulaventtiiliä, säätäen virtausta siten että toisiopaine pysyy vakiona. Tämä ei ole paras mahdollinen ratkaisu nesteillä (hydrauliikassa), koska nesteet eivät ole kokoonpuristuvia kuten kaasut. Lisäksi ensiöpaine (pumpun ja regulaattorin välillä) on aina yhtä suuri kuin pumpun rakenteellinen maksimipaine, rasittaen pumppua ja lyhentäen sen käyttöikää.

Nesteillä paine syntyy siitä että virtausta kuristetaan. Tämä regulaattori on oikeastaan paineenrajoitusventtiili, ei alennusventtiili, ja perustuu siihen että ylimääräinen virtaus päästetään takaisiin tankkiin, siten että paine pysyy vakiona. Jos polttoaine- järjestelmä on mitoitettu oikein, pumpun tuotto on aina enemmän kuin mitä kaasuttimien kurkuista menee alas. 
Venttiili on tyypiltään luisti- ja istukkaventtiilin yhdistelmä, millä on saavutettu laaja dynamiikka-alue. Luistin päässä oleva vaimennusmäntä yhdessä progressiivisen jousen kanssa ehkäisee luistin värähtelyä. 

Vaikka konstruktio näyttää yksinkertaiselta, se on kaikkea muuta! Suunnittelussa ja oikean mitoituksen hakemisessa on käytetty apuna ns. Taguchi menetelmää, jolla on säästytty tuhansien protojen ja kokeiden tekemiseltä. Näennäinen yksinkertaisuus on ankaran suunnittelun tulos, ja osa rakenteen robustisuutta - toimii aina ja varmasti kuin suomalainen rynnäkkökivääri! Lyhyesti sanottuna, jos joku valmistaisi tästä kopion ottamalla mitat valmiista regulaattorista, sitä ei saisi ikinä toimimaan. 

Miksi kaikki tämä hehkutus 20 poistettavan tuotteen takia? Koska haluamme että ne menevät  asiantuntevaan käyttöön "alan harrastajille", onhan niiden kehittämiseksi uhrattu mittava henkinen ja taloudellinen panos.

[Alkuun]

Copyright © 2000 Oy Marine Liberty Industries Ltd